Blåbärssoppa och glass

2011-01-14

Igår var Magda och jag sötsugna och bestämde oss för att göra egen glass och egen blåbärssoppa. Efter att vi gjort soppan har vi fortfarande flera påsar med blåbär kvar i frysen... men det är gött.

I övrigt har jag köpt nya glasögon och nu är det geek for life.

Blåbaerssoppa med extra kärlek

ca 1 liter frysta eller färska blåbär
ca 1 ½ vatten, det ska täcka blåbären i kastrullen
2 - 2 ½ dl socker (vi körde med 3 dl socker men det blev faktiskt för sött tyckte vi).
Potatismjöl

Gör så här

  • Vräk över blåbären i en stor kastrull och ställ på spisen, häll i vattnet så att de täcker blåbären med kanske.. 3 cm. Tillsätt sockret. Vrid upp värmen. Rör om då och då under tiden.

  • Gör en redning av potatismjöl (vi hade en polsk variant). Ta 2 matskedar potatismjöl och rör i en matsked kallt vatten. Prova dig fram lite tills det ser tjockt och jämt ut utan klumpar.
  • När det börjat puttra, ställ av kastrullen och kör handmixern i blåbären en stund tills det ser lent ut. Häll långsamt i redningen medan du rör om ordentligt, häll i tills det blir så tjockt som du vill ha det (om man jämför på bilden med potatismjölsredningen använde vi hälften av det, sedan blev det lagom tjockt).
  • Ställ tillbaka soppan på plattan en stund och låt det koka i ca 3 min. Låt svalna. DRICK, ENJOY, MUMS! :D













Jag kunde såklart inte vänta på att det skulle svalna och la i två isbitar.



Jordgubbsglass á la Soyatoo

ca 150 g frysta jordgubbar
ca 150 ml Soyatoo (vegansk vispgrädde)
Florsocker

Gör så här
  • Mixa de frysta jordgubbarna och tillsätt grädden och några teskedar florsocker, mixa igen.
  • Smaka av, tillsätt mer florsocker om det inte är sött nog. Sleva ner der i byttor och frys ner.

Resultatet?
Några timmar senare var det inte helt fryst så jag provade lite nyss. Nog är det fryst... och gott! Men jag väntar på att Magda kommer hem med att servera det ;)



Bildkälla





The geek


Kommentarer
Postat av: Anonym

hej! vad duktiga ni är som håller på att göra egna hrejer från grunden, jag älskar blåbärssoppa..fyfan vad det är gött!!

underbart att du får fortsätta med skolan, grattisgrattis!! Jag tar verkligen inte illa upp,klart att man blir avskräckt men det ÄR tufft att få barn och att få två är fan ingen lek. Idag har barnen varit underbara dock och jag har hunnit med både plugg,promenad och en sväng till IKEA, Jenny har vart på yoga idag med..så helt hemskt är det inte varje dag;D



ha nu en underbar helg!

2011-01-14 @ 20:01:50
URL: http://hemmahoshargitai.blogg.se/
Postat av: cilla

Hur stelnar "grädden" känns som om det vore massa e-ämnen?



Sen är jag intresserad av varför ni valt att vara veganer och inte vegetarianer?



Kram

2011-01-22 @ 21:11:28

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0