Wontonknyten med färs

2010-12-15

Magda och jag tog inspiration av det kinesiska köket och gjorde supergoda wontonknyten. Man kan också göra wontonsoppa, då kokar man upp buljongen med grönsaker (typ morot, babyspent, kål) och kokar wontonknytena i buljongen och serverar det som soppa. Men vi valde att äta wontonknytena som de är. Om man vill ha något annat än färs kan man testa tofu eller grönsaker.

Den här rätten tar knappt en halvtimme att göra (lite längre första gången innan man fattar hur man ska vika wontonknytena) och receptet räcker till 2 personer.


Du behöver
1 tärning grönsaksbuljong till 1l vatten
2 cm ingefära
1 vitlöksklyfta
Röd chili (jag är mesig och använder typ 1 cm)
ca 200-250 g sojafärs
1 msk kinesisk soja
½ tsk salt
1 msk sesamolja (finns att köpa i din lokala asiatbutik eller ICA fast där är det dyrare)
1 paket wontondegplattor eller filodeg

Till dippen
Soja
Sweet chilisås
Svart risvinäger eller balsamvinäger

Och så här gör du
Börja med att koka buljongen. Medan det kokar upp skalar du och finhackar ingefäran. Finhacka vitlöken, kärna ur chilin och finhacka den med. Tänk på att inte stoppa händerna i ögonen, muttan/snoppen såvida du inte behandlar chilin iförd handskar! Och utför absolut inte oralsex på någon efter att du ätit chili.................

Vart var vi? Just det. Blanda färsen med ingefära, chili, vitlök, soja, salt och sesamolja. Plocka fram en liten skål med vatten, det kommer behövas när man ska pyssla med wontondegen.


Nu är det dags att göra knytena! Om det stormkokar i kastrullen, sänk värmen till hälften.
Lägg degplattan på en torr yta. Skopa färs med en tesked och lägg det i ena hörnet på degen (mot dig). Vik in hörnet så att bara färsen täcks. Pensla kanterna med vatten så att de förseglas. Vik upp kanten där färsen finns. Ta vatten på kanterna och vik de yttre flikarna över varandra, tryck ihop. Kvar blir en liten flärp. Det här låter skitsvårt, jag vet. Så jag postar en how-to-youtubevideo:

Klicka här för att komma till videon... Spola fram till 00:30!

När du vikt ihop dina wontonknyten får de plumsa ner i buljongen och koka i ca 10 min. Servera gärna med någon eller några av dipperna som jag nämnt ovan!






 

 

Alltså... jag medger att det kanske inte SER fullkomligt aptitligt ut men tro mig - det var det!


Wonton betyder "att svälja moln", säkert för att de är så goda!

Enjoy

 



Kommentarer
Postat av: Anonym

ser jättegott ut!

2010-12-16 @ 18:14:29
URL: http://aanneeli.blogg.se/

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0