Om att komma ut. Och piercingar.


2010-07-17

E

När man inte lever efter normen på ett eller annat sätt kommer det alltid finnas tillfällen då man måste komma ut. Och ibland ta konsekvenserna.

Det finns de som förespråkar att "komma ut" som en politisk handling när det rör sig om t ex homosexualitet. De menar att det kan vara lite nyttigt att vara "in your face" eller åtminstone påminna folk att alla är inte stöpta i samma mall. Lite "hey, vi finns här, bara så ni vet!".

Att komma ut innebär att man helt enkelt berättar, på ett eller annat vis, att man t ex är bög. Eller flata. Eller bi. Eller något annat. För sin mamma, lärare, kollega, chef, katt etc.

Jag jobbar extra (dubbla jobb snarare) på ett sjukhus nu i sommar, dels för pengarna och dels för erfarenheten.
Hur som haver. En sköterska jag aldrig träffat förut frågade mig igår "var jag kommer ifrån" (då jag ibland svarar "Månen", för sakens skull), vad jag gjorde, OM MINA FÖRÄLDRAR VAR GIFTA (ja, hon ville veta det!) etc etc... Varpå hon kastar ur sig bedrövliga saker.

Hon: Men du borde verkligen plocka ut den där saken du har i näsan. (Jag har en septumpiercing i snoken).

Jag: Nej, jag gillar den.

Hon: Du är inte en fin flicka i den. Vad säger din pappa om det då??

Jag: Eh.. han har inget emot det. (Vad fan har min far med saken att göra? Sen liksom slog det mig hur hon resonerar. I hennes värld styr män. Antar jag. Eller aliens).

Hon: Jaha! Om du hade haft pojkvän hade han nog sett till att du plockat ut den minsann!

Jag: Men jag har ingen pojkvän och jag tänker inte plocka ut den för Jag Gillar Den. (Att jag inte fick en total shitfit är märkligt, jag tror jag blev chockad).

I det här ögonblicket hade jag kunnat svara att jag minsann har flickvän och att HON OCKSÅ GILLAR MIN JÄVLA NÄSPIERCING. Och det hade förmodligen löst allt, jag hade förmodligen inte behövt prata med kvinnan igen. Ever (Ja, för hon hade säkert tyckt att jag är en syndig och äcklig människa). Men nu valde jag att Inte komma ut för den jävla kärringen som stod och hackade på mig... för jag tycker nämligen det är KUL att komma ut, det gör mig glad.. så jag ville inte göra det under de förutsättningarna.


Så idag kom jag ut för en glad artonårig pöjk på lasarettet som berättade om sina planer att flytta till Gdansk i Polen för att läsa till läkare. M kommer nämligen från Gdansk, vilket jag berättade och fick lite fjärilar i magen som jag alltid får när jag outar mig själv och får skryta lite om min fantastiska bättre hälft.




Nu blir det till att "outa sig själv" som vegan och förmodligen få höra: VA? Vad äter man då?
Men den dagen den sorgen.




Här kommer en bild på min snygga piercing. Båda två!




Kommentarer
Postat av: Zäta

Haha, å jag känner likadant! Jag gillar att komma ut, men samtidigt är det så tjatigt att det ska kräva en reaktion ibland.

2011-02-10 @ 12:54:01
URL: http://zettermark.blogg.se/

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0