If these walls could talk 2

E

Justja!

Igårkväll tittade M och jag på filmen If these walls could talk 2. Den handlar om tre flatpar under tre olika decennier (60-, 70- och 2000-tal (eller skriver man 00-tal?)). Kort och gott berörde den vilka tre olika stora problem som var centrala under dessa olika tidsperioder.

Får jag avslöja lite? Pyttelite? Annars.. kan du ju blunda, scrolla bort, klicka dig vidare eller så.. jag vill verkligen skriva lite om filmen, okej? :D





Den första delen av filmen utspelar sig under 60-talet. Paret i centrum är två fina tanter som varit tillsammans hela livet. Och problemet med deras relation (förutom att det inte är accepterat att vara gay) är att den aldrig blir erkänd. Ingen erkänner deras relation, deras kärlek.. och det är jättesorgligt.


Ellen DeGeneres är med i tredje delen av filmen och problemet med hennes karaktärs relation, år 2000, är snarare biologisk än social. Vilket är lite skönt... "Problemet" är alltså att de ska skaffa barn och det visar sig vara ganska knepigt.


Jag vet inte hur det är med andra gaykvinnor i relationer. Är det vanligt att lida av "sperma-avund"? Är många bittra för att de inte kan göra sin partner med barn? Jag har aldrig reflekterat över det på det viset. Det är klart att det är synd att jag inte kan stoppa in ett par fingrar i M och nio månader senare är hon gravid! Men jag har inget komplex över det, det är ingenting som gör mig bitter just nu. Det kan hända att jag inte tycker så om 6 år om/när M och jag försöker bli gravida. 


Hur som helst var filmen sevärd och mysig.


Kommentarer
Postat av: Jessi Fox

Efter hennes senare svarade kommentarer uppfattar jag det fortfarande som att hon menade på att andra kulturer har en rätt befäng syn på kvinnor.

2010-10-04 @ 17:10:12
URL: http://jessiljungkvist.blogg.se/
Postat av: Zäta

Vill se!

2011-02-10 @ 12:54:35
URL: http://zettermark.blogg.se/

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0