Linsgryta, när du glömt att du inte har krossade tomater

E

I ett par dagar har jag varit förkyld och vi har haft en hel del att plugga. Så utan större motivation la jag gröna linser i blöt och satte mig i vardagsrummet igen. Tänkte "jag gör linsgryta sen...".

Några timmar senare när hungern väl vunnit över lathet började jag plocka fram ris till linsgrytan när jag upptäckte att det är slut på krossade tomater... Hurra!

Men jag är himla fiffig förstår ni!

Linsgryta á la jagharglömttomaterna till 2 pers
2-2½ dl gröna blötlagda linser
ca 2 dl sojafärs
½ gul lök
1 klyfta vitlök
¼ rödlök (som liksom låg skräpandes löst i kylen)

1 burk/paket krossade tomater
4-5 körsbärstomater
½ röd paprika
Några soltorkade tomater
Ett par svarta oliver
Ketchup
S&P
Vatten

Oregano
Timjan
½ grönsaksbuljong
Curry

Gör så här:
Koka linserna tills de blir mjuka, det tar kanske 20-30 min. Mixa alla tomaterna, paprikan, oliverka, ketchupen och kryddorna. Tillsätt vatten så det inte blir för tjockt.
Hacka all lök (inklusive vitlöken), fräs det i stekpannan. Lägg i sojafärsen med löken och sedan tomatröran. Slutligen tillsätter man linserna och rör om. Tillsätt buljongen och de andra kryddorna.

Servera med ris :)

Ursäkta bilden! Vi hade ätit upp det mesta när jag kom ihåg att ta kort på det.





Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0