Sojakorv Stroganoff med champinjoner

E

Så när man Har krossade tomater kan man göra jättegod sojakorv stroganoff! Och så kan man tillaga riset på ett märkligt vis...





Sojakorv Stroganoff (2 pers)
5 st sojakorvar
1 liten gullök
2-3 halvstora färska champinjoner
1 burk/paket krossade tomater
Havregrädde (eller i det här fallet havremjölk pga brist på grädde)
Ketchup
2 klyftor marinerad vitlök
En nypa oregano
S&P
ca 2dl jasminris


Skölj riset en stund tills det inte är så mycket stärkelse kvar. Värm upp några droppar olivolja i stekpannan och ös ner riset i stekpannan. Stek riset i ett par minuter på medelhög-hög värme (salta det lite grann) medan du kokar upp ett par dl vatten med en halv grönsaksbuljong (ja jag vet, jag missbrukar grönsaksbuljong). När vattnet börjat koka öser man ner riset i kastrullen med vattnet och kokar riset som vanligt.

Hacka löken och fräs den i stekpannan. Hacka upp korven och champinjonerna och ner med dem i stekpannan as well. När löken och korven fått lite färg rör du ner krossade tomater i pannan och hackar ner 2 klyftor marinerad vitlök. Tillsätt havregrädden/havremjölken och ketchupen tills du får en rödrosa färg. Krydda och smaka av.
Färdigt!





2010-10-10


Vi är fortfarande på tredje talboken, The Prisoner from Azkaban, det är så himla spännande! Men jag börjat bli riktigt frustrerad över att min förkylning inte verkar vilja ge med sig.

Igår var jag på barnkalas för mitt kusinbarn Nicolas som fyllde 2 år förra månaden men inte kunnat fira pga förkylningar. Där var massa små glada troll (barn), en trollkarl med stora bekräftelsebehov, en Nalle Puh-piñata som blev ihjälslagen och en vacker födelsedagstårta. Det var faktiskt väldigt trevligt, trots alla barn höga på socker. Jag tror jag är lite rädd för småbarn... bådar ju gott, liksom.





Kommentarer
Postat av: Jonas

Kan tipsa om att det är jättegott att blanda i en hel del senap och ett helt äpple i små bitar. för omväxling liksom :)

2010-10-15 @ 18:33:43
URL: http://liquorbaby.blogg.se/
Postat av: Eliz

Really? Nice, ska testa det nästa gång.

2010-10-15 @ 18:37:39

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0