Veganpizza på bakpulver med kantareller

2010-09-30

E

Omnomnomnomnomnom


 


Veganpizza á la hippieflata

Till degen:

5½ dl vetemjöl
75 g mjölkfritt margarin t ex Mildas
1½ tesked bakpulver
2 dl havremjölk t ex Oatlys
Salt & peppar
En nypa oregano

Gör så här: Värm ugnen på ca 200°C. Blanda mjöl, bakpulver och kryddor. Tillsätt margarin i småbitar och bearbeta degen. Tillsätt mjölken och knåda och arbeta snabbt till en smidig deg.
Kavla ut på en plåt med bakplåtspapper.
Ställ in pizzadegen i ugnen och ta ut den när den börjar få lite färg. Lägg på tomatsåsen och sedan fyllningen :)
Låt stå i ugnen i ca 250°C under 15 min.


Till tomatsåsen:

1 burk/paket krossade tomater
2 msk ketchup
Hackad spenat (jag använde mig av fryst spenat från El Dorado)
En knippe färsk koriander
2 krm vitlökspeppar
1 krm torkad basilika
Salt & peppar

Tina spenaten, blanda tomat, ketchup och kryddor, hacka i koriandern. Tillsätt lite av spenaten och blanda.


På pizzan:

Strimlad gul lök
Trattkantareller
Soltorkade tomater
Svarta oliver
Röd paprika
Marinerade vitlöksklyftor (jag doppade dem med lite salt i resten av spenaten)
Strimlad vegansk "sojaskinka" från Polsoja (går ju lika bra med nånting annat veg.)


 

Innan den åkte in i ugnen. Sprinkla gärna på lite oregano först!

 

 

 

 

 

 

 

Och njut!








Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0