Elektricitet

2011-01-05

Facebookkorrespondans med Ungern

Eliz till David

Kära Bullen

Efter att ha släckt lampan i sängkammaren kryper jag ner under mitt täcke och omger mig av diverse tankar om livet så som chips, kroppsbehåring, små hundar, Magda, multipel skleros och tandsten.



När jag ligger i sängen med mina tankar brukar jag rikta blicken upp i taket. Närmare bestämt på Magdas tjusiga 70-...talslampa. I den sitter en energisnål glödlampa av sorten som brukar ta god tid på sig att nå sin fulla kapacitet i ljusväg.



Då händer det alltid. Det blinkar till. Inbillade jag mig? Nej. Glödlampan i ovan nämnd lampa blinkar till, inte med full styrka utan med ett dovt, metalliskt sken. Bara en sekund. Sen mörkt. Samma sak upprepas några gånger tills jag tappar intresset och somnar eller helt enkelt slutar lägga märke till det sporadiska blinkandet.

Så till min fråga. Varför blinkar den? Är jag normal?

mvh anonym


David till Eliz

Kära Anonym

Det är väldigt vanligt med sådana problem i din ålder och det är ingenting att oroa sig för.
Efter hand som en ung flicka växer upp, genomgår hennes kropp en rad naturliga förändringar. Dessa kan kännas lite knepiga från början, men är en naturlig del av att växa upp och bli en ung kvinna.

Flimrandet som du ser, för jag är säker på att du verkligen ser det och inte inbillar dig det, beror troligtvis på ojämn el-leverans eller en trasig ljuskälla.
Du förstår. Energisnåla lampor är mycket mer spännings-störnings-känsliga än vanliga glödljuslampor. De behöver en mer stabil leverans av 230v vilket gör att om man på vissa ställen får mellan 215-245 Volt variation på sin elleverans, vilket är rätt vanligt förekommande, så kan de flimra.
Men jag rekommenderar att först å främst testa att byta ljuskälla, eftersom det inte finns mycket att göra åt elleveransen.

Skulle det inte hjälpa så skriv gärna igen, och kom ihåg att du är fin och unik precis som du är och att det inte är något konstigt med att se flimmer.

Mvh Bullen

Kommentarer
Postat av: Anonym

hahahahahaha!

2011-01-06 @ 21:33:28
URL: http://hemmahoshargitai.blogg.se/

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0