Saffranskatter

2010-12-13

Lucia har alltid varit min favorita högtid. Särskilt när jag gick på gymnasiet och man gick in i aulan på morgonen. Så satt man där och njöt av skönsång. Jag finner det så stämningsfullt... och alla levande ljus... Det enda tråkiga med Lucia är allt tjafs om könsbestämda roller. Som att pojkar inte får vara tärnor. Skitsnack.

Bloggen har uppenbarligen varit död ett tag. Det beror på att det har hänt ett par saker i mitt liv som krävt prioritering. Sedan har jag inte velat göra det här till en gnällblogg. För att göra gnällandet kort: min far är sjuk och bor numera på ett korttidsboende, högskolan suger så in i helvete, jag har ångest mest hela tiden och kan inte riktigt se fram emot jul i år.

Hur som haver. Igår promenerade Magda och jag till Ramnaparken och turades om att fota i den vackra, kalla vintersolen. På eftermiddagen åkte jag hem till Sara och vi bakade pepparkakor och saffransbullar. Det var fantastiskt mysigt och det blev mycket gott. "Tomten" tittade förbi och gjorde sprits till oss som vi spritsade pepparkakorna med.





Här kommer en vegansk variant på lussekatter

Ingredienser
12 12 dl vetemjöl
3 3 dl havremjölk
1.25 1 ¼ dl strösocker
100 100 g mjölfritt smör
Sojagrädde
0.5 ½ tsk salt
0.6 Lite mer än halva paketet jäst
1 1 paket saffran
russin

Och så här gör man

Smält smöret i en kastrull och häll sedan över havremjölken. Låt det svalna till fingervarmt (ca 37 grader) och häll då i bunken/skålen. Smula i jästen och rör om tills den lösts upp. Tillsätt då saffran, salt, socker och ¾ dl sojagrädde.

 

Blanda i hälften av mjölet. Tillsätt sedan mjöl decilitervis tills degen känns lagom fast, det gäller att ha armmuskler ;)

 

Låt degen sedan vila i rumstemperatur, övertäckt med en handduk, i 30 minuter.

 

Skär degen småbitar. Om man ska vara anal så ska de väga ca 60 gram. Eller små nog att få fylla ut handflatan utan att väga särskilt mycket. Låt dessa vila någon minut. Man kan öva sig at hålla andan så länge man orkar.

 

Rulla ut degstyckena till avlånga strängar, cirka 30 centimeter långa. Forma dessa till lussekatter. Använd mjöl om degen fastnar.

 

Lägg lussekatterna på en plåt med bakpapper. Garnera med russin.

 

Jäs under handduk i ca 45-60 minuter. Katterna ska växa till dubbel storlek. Sätt ugnen på 230 grader.

 

Pensla försiktigt med lite sojagrädde och sen in i ugnen i cirka 6-7minuter. De ska vara ljusa.

 








Och här kommer några bilder från gårdagens fotoeskapader





 







Kommentarer
Postat av: Sara (den i Kalmar)

Åhh! Lussekatterna såg skitgoa ut!

Massa kanonbra julkäk som kanske kan pigga upp lite (sidan känner ni säkert redan till förstås :p).

http://vegangoteborg.se/julrecept.pdf

Jag som aldrig varit förtjust i sill måste faktiskt säga att senapssillen är riktigt god, testade den förra julen.



Massa varma julkramar! Puss!

/Sara F

2010-12-13 @ 20:55:23
Postat av: Eliz

De blev jättegoda också. Creds till Sara I som är duktig på att baka, jag är egentligen ganska hopplös på just bakning :)

Tack för länken, den var ny för mig ju :D äntligen lite inspiration!



Jag var förresten jättesugen på att gå på julmarknaden på slottet men jag kunde inte den helgen, jättetrist att det bara var den helgen. Tänkte ta med mig magda och åka till Kalmar någongång snart, passa på innan vårterminen börjar. Vore jättekul att ses isåfall :D

Puss och kram!

2010-12-13 @ 22:04:37
URL: http://greenstuffonyourfloor.blogg.se/
Postat av: Sara

Wiie, gör det!

En annan grej med sidan är ju också att dom läggar nyheter som kommit ut i butikerna. Och sen när det blir påsk vet man ju också vart man kan kika :p

2010-12-15 @ 18:42:11

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0