Födelsedag och falafel

2010-07-23

E

För tre dagar sedan var det min födelsedag, tyvärr hade jag jobbat natten innan så jag sov bort större delen av dagen och sedan bar det av till jobbet igen. Men jag hann bli lite firad ändå!

Min kärleksfulla M överraskade mig med frukost i soffan :D


Snigelsmörgås med paprika och salladsblad

Igelkottssmörgås med avokado

Björnsmörgås med nori (alger) och vitlöksoliver

Rävsmörgås med soltorkade tomater

HUR SÖTT ÄR INTE DET?

 

 

 

 

En fantastiskt god vegansk chokladtårta med Hello Kitty-mönster gjorda av smält socker <3

 

Om en timme ska vi hem till mina föräldrar och fira min och min systers födelsedag, så jag hoppas det blir trevligt.

 

 

 


 

 

Anyhow, igår försökte M och jag på oss att göra falafel och det blev GOTT! Vi blir ganska kaxiga i köket, vi är övertygade om att vi gör godare mat än vad man kan köpa ute :P

 

 

Receptet gav 25-30 falafelbullar

2 dl torra kikärtor som låg i vatten över natten

1 morot

1 salladslök

¼ purjolök

¼ rödlök

1 vitlöksklyfta

En näve färsk persilja

En näve färsk koriander (går bra med torkad koriander också)

1 msk tahini (sesampasta)

1-2 msk vatten (känn efter så det inte blir för torrt eller för kladdigt)

2 msk mjöl

½ dl falafelkrydda

Extra spiskummin efter behag

Salt & peppar efter behag

 

Finhacka löken, riv moroten och mixa alla ingredienser tills det blir en fin smet. Forma till platta biffar eller bollar. Värm rapsolja i en kastrull (så mycket att falafeln blir täckt av oljan) och fritera falafeln tills de får en fin brun yta :)

 

 

 

Falafeln åts i supergott libabröd med sesamsås (gjort på tahini, vitlök, lite olja och salt), gurka, vitlöksoliver, tomat och salladsblad.

 


Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0