Kikärtsbiffar och smoothies


2010-07-26

E

Igår sjukanmälde jag mig för jag var verkligen sick and tired på mitt jobb. Jag jobbar med dementa och sjuka, nattetid. Vårdtagarna är för det mesta underbara, jag älskar att jobba med dem men i år har enhetscheferna varit jävligare än någonsin. Aldrig någonsin har jag känt mig så lurad, så utnyttjad, så ouppskattad. De sparar in pengar på personal, trots det har de råd med två plasma tv per avdelning. Bland andra onödiga saker. Men de har inte råd att tillsätta sjukskriven personal (folk som varit sjukskrivna länge). Detta innebär att vi många nätter får springa omkring som dårar för att hinna med allt. Till slut går man sönder.

Anywhooo... det innebar att M och jag kunde lägga oss tillsammans för en gångs skull och vi kunde vakna tillsammans. Mmmm tjerlek! ^^
Tyvärr kunde vi bara sova till 8 eftersom gräsklipparen körde igång... suck.


Men! En mumsig frukost och lunch gjorde vi allt!

Smoothie
1 nektarin
2 persikor
1 grönt äpple
Tropisk juice
och en skvätt päronsaft


 

 

 

 

Till lunch gjorde vi:

 

Kikärtsbiffar 2-3 portioner

Ca 3 dl torra kikärtor som fått ligga i blöt över natten

1 färsk majskolv

Röd paprika

En rödlök

En vitlöksklyfta

En liten näve färsk eller torkad koriander

Lite oregano

Lite timjan

En liten näve färsk persilja

Lite grillkrydda

Salt & peppar

Ca 2 dl havregryn eller vetemjöl

 

Koka majskolven i vatten, lite salt och ett par droppar rapsolja tills kornen känns ätbart mjuka, detta tar ca 20 min.

 

Mixa ihop kikärtorna med löken, paprikan och kryddorna. Tillsätt hälften av mjölet eller mixa havregrynen tills det blir pulveriserat, typ, tillsätt hälften.

 

När majsen är färdig kan man antingen skära loss kornen med en vass kniv (akta så du inte bränner dig), då blir det lite "chunks" i biffarna eller också kan du tillsätta majskornen och sen mixa det om du är rädd om tänderna :P

 

När du blandat allt formar du smeten till små biffar, lägger dem på en bädd av havre/mjöl (så de blir täckta av ett tunt lager på båda sidorna) och sen är det bara att lägga dem i stekpannan där du värmt upp lite rapsolja.

 

Vi kokade makaroner och hade till, annars kan man ju lägga dem i hamburgarbröd till exempel!

 

Och så här blev det:

 

 


 


Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0