Pumpasoppa

E

M gjorde helt fanastisk pumpasoppa! Jag var lite skeptisk först, det blev väldigt fint gult och smaken påminde om ärtsoppa fast det var lite sött.




Pumpa - underskattat! Pumpa är rikt på vitamin A och C.


Pumpasoppa (blir ca 2 liter)

Halv pumpa (hela pumpan mätte ca 70 cm i omkrets)
1 gul lök
1 vitlöksklyfta
1 tärning grönsaksbuljong
½ dl havregrädde (Oatly)

Kärna ur pumpan, skär bort skalet, dela den i mindre bitar och koka pumpan i ca 2-2,5 l vatten tillsammans med hackad lök. Hacka vitlöksklyftan fint och tillsätt samt buljongen. Låt koka i 15-20 min (tills pumpan blivit mjuk) och mixa med en stavmixer så det blir som en puré. Tillsätt havregrädden. Stäng av värmen och låt soppan stå och dra sig en liten stund.




Man kan äta soppan som den är men det är också gott att krydda med
malen muskotnöt och/eller timjan!












Höstigt, mumsigt, nyttigt och vackert att titta på!






För övrigt har vi fått en massa vegansk sojamat av M's mamma. Varorna är från Polen och heter Polsoja. Det är grymt billigt och gott. De gör bland annat korv i olika smaker och pålägg.



 

 

 


Kommentarer
Postat av: Dumpster Grrl

Åh, jag älskar pumpasoppa! Brukar göra min med potatis och morötter, mormors recept...mmumma! :)

2010-10-24 @ 17:22:44
URL: http://dumpstergrrl.wordpress.com

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0