Angående att (inte) äta kött...

2011-02-04

Jag slutade äta kött ... hmm.. 2005. Efter det har jag periodvis ätit fisk, det gör jag inte nu. Att pracka på någon sina åsikter utan att man bett om dem tycker jag kan vara ganska respektlöst. Det vill säga, om jag gick och åt lunch med en klasskamrat som är köttätare skulle jag inte predika för vederbörande vad jag anser om det, "hur fel det är", osv.

Var och en får stå för sina egna beslut.
Däremot om någon faktiskt ber om min åsikt och vill veta mer hur jag tänker kring vegetarianism/veganism så diskuterar jag det gärna! På mina villkor såklart. Det är likadant om man söker sig till en blogg där det bedrivs vissa åsikter, om man inte vill veta av dem, så behöver man inte läsa bloggen ifråga.
Och med detta menar jag inte att jag inte tycker att det är kul och utmanande att få frågor här, jag gillar det :D jag bara förklarar... lite hur jag tänker kring hela grejen. Försvarar mig själv lite i förväg, ut i fall att någon får för sig att jag ständigt dömer eller tvingar på folk mina ideal. Vill du klä dig i skinn och käka kött, så är det ditt beslut.

M och jag låter bli animaliska produkter, dels på grund av den inverkan slakterier har på miljön (för att inte tala om all regnskog som skövlas ner för att odla bland annat sojabönor som används som djurfoder som i sin tur blir foder åt människor... jag säger skippa mellantingen och odla mat direkt till människor istället) utan också för att det orsakat djur lidande.
Låt oss då säga, apropå en fråga jag fick, om du tagit en bössa och skjutit ner en älg och gjort stek på djuret. Och sen bjuder du mig på middag..... jag hade tackat nej till att äta det. Dels för att jag inte gillar själva idén med att stoppa i mig döda djur (det äcklar mig, faktiskt), dels för att jag skulle få ohyggligt ont i magen (efter så pass många år) och dels för att ett djur fått sätta livet till för att bli mat på tallriken, när det finns andra alternativ.
Jag tycker det är givetvis bättre att man MÖTER sin mat och att man dödar djuret på ett snabbt och skonsamt vis. Istället för att knalla ner till ICA's frysdisk och köpa kotletter från SCAN och sedan bli irriterad när någon påpekar att din mat har en gång varit ett levande djur. Det stör mig, när folk sticker huvudet i sanden och vägrar inse eller prata om att den fläskfilén man köpt har varit ett djur som sedan blev slaktat. Vidare tycker jag att man ska lära barn varifrån kött kommer ifrån.
Det känns fel, på många plan, att äta kött. Jag skulle nog hellre äta upp mina egna knäskålar, haha.

Det finns bara en enda omständighet då jag skulle kunna tänka mig att äta ett djur och det vore om jag hade kunnat dräpa djuret med mina egan händer. Och det hade jag inte varit mentalt kapabel att göra. Därför låter jag bli.




Pixel och Mongo

Kommentarer
Postat av: cilla

Tack för svaret:) Lät lite defesivt men jag tar det bara som om du brinner för frågan i sig och blir upprörd över hela grejen med att folk äter djur.



Ha en bra dag och jag kommer fortsätta läsa din blogg för den är intressant:)

2011-02-05 @ 23:44:50
Postat av: Eliz

Okej, jag misslyckades med att visa entusiasmen för dina frågor :/ jag menade absolut inget illa mot dig, tvärtom så gillar jag jättemycket att du manar mig att skriva mer om det här, för precis som du säger, så brinner jag för det. Tack för dina frågor och kommentarer!! :D

2011-02-06 @ 01:41:29
URL: http://greenstuffonyourfloor.blogg.se/
Postat av: lizzie

men nu tycker jag att det är dags för dig att uppdatera!!!!



Tack för komplimangen,känns jättebra att äntligen fått gjort en gaddning på andra armen:D Lady dahmer är grym, jag får sån prestationsångest när jag läser folks bloggar som sriver så skarpt och verkligen brinner för något!



Jag tror att jag skiter i hela dietgrejen känner jag. Jag ska försöka gå promenader och sluta lipa över att jag är tjock när jag ska vara tacksam över att jag är normalviktig(med tanke på hur jag mölar!)

hur går det i skolan för dig?

2011-02-16 @ 21:13:18
Postat av: Bajsaren

Har själv skrivit ett viktigt inlägg i ämnet med en ovanlig twist. Jag har kommit på svaret på mysteriet som gäckat oss så länge.



http://bajsdagboken.gblogg.se/2011/04/06/om-arga-vegetarianer/

2011-04-07 @ 13:39:45
URL: http://bajsdagboken.gblogg.se

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0