Foccacia á la gneliz och magdus

2011-01-22

Vi gör så goda saker, Magda och jag. Nom nom




Foccacia med massa gött på

25 g jäst
5 dl Oatley Havremjölk
8 dl vetemjöl
1 ½ msk olivolja
½ tsk salt

På brödet

½ rödlök
Gröna oliver
Valnötter
1 tomat (eller soltorkade tomater, tyvärr hade vi inte det just då)
Marinerade vitlöksklyftor
1 msk olivolja
Flingsalt
Oregano
Ev svartpeppar

Gör så här

  • Ugnen ska stå på 200°C. Ställ en liten kastrull på spisen och värm havremjölken till 37°C (fingervarmt). Lös upp jästen i havremjölken.
  • Blanda mjöl och salt i en bunke, tillsätt havremjölken med jästen (i bunken) och till slut olivoljan.
  • Blanda ordentligt, om du har elvisp kan du blanda med den i ca 5 min eller för hand i 10 min. Degen ska vara lite lös.
  • Klä en ugnsform eller en plåt med bakplåtspapper och bred ut degen i formen/plåten. Låt degen jäsa i 30 min.
  • Skiva löken och fräs den med ½ msk olivolja tills den blir mjuk (den ska inte ta färg). Skiva tomaten och vitlöksklyftorna och fördela tomatskivorna, vitlöken, löken, valnötter och oliverna jämt på degen (efter att den jäst). Sprinkla på flingsalt och oregano och lite svartpeppar om man vill ha. Droppa resten av olivoljan (½ msk).
  • Sedan ska brödet stå i ugnen i 25-35 min. Låt det svalna och dela sedan brödet i bitar.

Njut.


Kommentarer
Postat av: Becca

Ni är så duktiga!

2011-01-22 @ 02:04:44
Postat av: lizzie

faaaaaaan va gött!!!! Mmmm mm mmmm

2011-01-22 @ 06:29:45

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0