Svar


Fick en fråga på ett tidigare inlägg från Cilla. Jättekul med frågor, tycker jag :)





Sojagrädden Soyatoo stelnar alldeles utmärks i frysen över natten. Dessutom innehåller den inga E-ämnen alls enligt innehållsförteckningen!
Bildkälla

Ingredienser:
Vatten, sojabönor, kokosfett, palmfett, sockerbetssirap, majsmaltodextrin, vinsyra, algextrakt, havssalt, naturligt vaniljextrakt.

Dock kommer jag köra på Oatlys vaniljvisp nästa gång det görs glass därför att sojagrädde har en ganska distinkt smak medans vaniljvisp gjord på havre smakar mycket mildare och är godare (enligt mig) för ändamålet.

Bildkälla



Så varför har vi valt att vara veganer och inte vegetarianer?

Vi väljer bort, i största möjliga mån, animaliska produkter därför att vi inte vill gynna eller bidra exploatering av djur. Alltså etiska skäl. Ur miljösynpunkt vill vi inte bidra till koldioxidutsläpp som tex slakterier medför. Det är svårt att vara 100% konsekvent och alltid leva som man lär men vi gör vårt bästa. Dessutom finns det gott om alternativ, det gäller bara att läsa på och engagera sig. Sedan har jag aldrig ätit en så varierad kost som nu och jag känner att jag mår bra av det :)
För övrigt tycker jag att komjölk smakar ganska nasty...

Men det är inte bara veganism i matväg. Vi bojkottar kläder och skor gjorda på restavfall från slakterier. Vi undviker att köpa värmeljus med talg i eftersom det är djurfett och då är paraffin ett alternativ. Inga duntäcken etc...



Hoppas du är nöjd med svaren ;)


Kommentarer
Postat av: cilla

Ja, stelnar i frysen ja;) Men att man kunde vispa den tjock som grädde...det fattade jag inte hur:P men jag är nöjd med svaret endå:)

Tack

2011-01-23 @ 20:56:05
Postat av: Eliz

JAHA du menar så doh

Det lustiga med Soyatoo är att den redan är tjock. Trodde den skulle komma ut i flytande form ur paketen men nej, tjock var den! Och man kan säkert vispa till den ytterliggare men jag tycker det är överflödigt ^^

2011-01-24 @ 07:50:12
URL: http://greenstuffonyourfloor.blogg.se/
Postat av: cilla

Jaha ja, tänkte det va samma konsistens som riktig ko-grädde he he

2011-01-24 @ 21:29:58

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0