Veganism som livsstil

2011-02-01

Ny månad, nya problem tänkte jag skriva... det gjorde jag också. Har börjar läsa psykiatrisk ohälsa och sjukdom på högskolan nu (som del av sjuksköterskeprogrammet) och hittills har jag haft "mardrömmar" efter föreläsningar. Efter föreläsningen om suicid och mani/depression så drömde jag att jag tog livet av mig och blev en osynlig åskådare av det som en gång varit mitt liv, sjukt märkligt. Den andra föreläsningen handlade om schizofreni och psykoser, två nätter senare drömde jag att min far dog och jag fick aldrig ta farväl, dvs de begravde honom utan att jag hann se honom och vips! så hade jag gått in i en psykos och hade vanföreställningar, bland annat så gick jag och fikade med min döda pappa.
Jag vet vad ni tänker.
Nej.




Hur som haver, jag har tänkte att jag skulle skriva om veganism. Vad och varför.

bildkälla


  • Att vara vegan innebär för de flesta veganer att man bojkottar all form av exploatering av djur. Vi äter inte kött, fågel, ägg, mjölk etc därför att slakterier står för ohyggligt stora mängder koldioxidutsläpp som jag inte vill bidra till.
  • Men varför inte komjölk då? Kossor vill ju bli mjölkade. För att kunna få mjölk ur en ko måste hon få kalv, så kon insimineras (konstgjord befruktning) ungefär en gång per år (skulle DU vilja vara på smällen varje år tills du knappt är livsduglig?) och sedan står de flesta bundna där och mjölkas.. och mjölkas. Ju mer man mjölkar/ammar desto mer mjölk produceras. Kika gärna här. För de som tror att det alltid ser ut som i den där jävla Bregottreklamen så är ni himla lurade.
  • Ägg, endast en liten skara hönor är så kallade "ekologiska ägg"-maskiner. Som för övrigt är ett skämt. Över 90% av hönorna i Sverige lägger ägg tills de är 1,5 år gamla, sedan är de inte längre LÖNSAMMA. Då slaktar man dem, eller i värsta fall får de hänga upp och ner, fullt medvetna, i långa transporter tills huvudena doppas i strömförande vatten. Tuppar som kläcks lägger ju inte ägg och mals ner levande eftersom de inte är nödvändiga. Kycklingar blir så stora så fort att deras skelett ger upp under väldigt smärtsamma omständigheter. Läs mer här.
  • Duntäcken och dunjackor, i värsta fall plockar man loss dunfjädrarna från levande gäss. Föreställ dig att jag sliter loss håret ur din skalle, tuss efter tuss. Det är sjukt onödigt. Det finns syntetiska täcken/jackor. Fråga i affären. Ställ krav.
  • Skinnskor/jackor/plånböcker/etc, vid läderproduktion används ofta metaller som krom och nickel, ur ett miljöperspektiv är det rätt och slätt dåligt. Men varför inte ta vara på hela djuret om man ändå ska slakta det? Ja, så kan man ju tänka, eller också slaktar vi inte djuren för våran egen vinnings skull alls. Vad är det egentligen för skillnad med att klubba ihjäl sälungar och att kastrera unga tjurar utan bedövning? Djur som djur, djur kan känna smärta. Att köpa skinnskor är att bidra till slakt, i mina ögon. Det finns bra alternativ (kommer nedan).
  • Stearinljus, det finns vissa stearinljus (det var dock vanligare förr) med talg (djurfett) och fårull. Paraffinljus är ett veganskt alternativ.
  • Päls, det tänker jag inte ens gå in på... alltså, det är fan inte okej. Till och med fuskpäls ger mig kalla kårar.
  • Smink, mycket kosmetika används på djur och det finns alternativ. Varför testa på djur, när man kan låta bli?


Listan kan göras jättelång, och vi väljer bort i största möjliga mån animaliska alternativ. Det är ingen som lever som de lär till 100% men vi vet att vi gör en skillnad.



Alternativ :D

  • Jag älskar Oatly. Jag gör fan det. De har den godaste ickeanimaliska mjölken, jääättegod glass, underbart krämig matlagningsgrädde. Allt gjort på havre <3 Det som är bra med grädden (både sojagrädde och havregrädde) är att man kan ersätta ägg i till exempel bakning. Annars finns No Egg till detta ändamålet.
  • Istället för äggröran - ge TOFU en chans, så jäääkla gott med hackad lök, salt, peppar och lite japansk soja :3
  • För glutenallergiker är hampamjölk ett bra alternativ, den är fri från nötter, soja, gluten, laktos och kolesterol. Kika gärna på VEGANMAGES blogg, han har precis testat hampamjölk.
  • Ett annat sätt att minska koldioxidutsläppen är att handla second hand. Det är kul, det är billigt och man blir mer medveten om hur otroligt mycket vi konsumerar. Köper kläder för miljoner, många kläder används inte ens.
  • Jag älskar skor. Just nu är jag otroligt sugen på dessa skor. De kommer från den underbara sidan Vegetarian Shoes från England. Skorna i fråga är dyra (för dyra för mig) men håller hög kvalité. Ur ett miljöperspektiv är det bättre att konsumera närproducerat men de är åtminstone inte gjorda av döda djurdelar.



  • I vackra Göteborg finns butiken Blue Turtle och även där säljs veganska skor och kläder.
  • Body Shop erbjuder en mängd goa, underbara produkter och de är emot djurförsök och djur som testkaniner för kosmetika.





Djur är underbara. Även Laserkatten Mongo. Behandla dem med respekt.


Kommentarer
Postat av: lizzie

Fint inlägg! Och roligt med dina drömmar, jag drömmer så sjukt konstiga grejer nästan varje natt så jag tänker knapt på det längre!

2011-02-03 @ 14:12:04
Postat av: cilla

Hej hej!



Som jag förstår det så äter du inte animaliska produkter av två anledningar - miljöpåverkan och för de förhållanden boskap utsätts för.



Säg då att jag bjuder dig på middag och serverar en mustig älggryta. Min pappa har skjutit älgen själv då han är jägare. Älgen har ju levt i frihet hela livet, dör direkt utan elstöt, lidande eller avskuren halspulsåder.



Skulle du kunna tänka dig att äta sånt kött? Eller är det fortfarande "mord"? Berätta gärna:)

2011-02-03 @ 21:18:02
Postat av: Intersexorwhat

Jag älskar vegetarisk mat! Tyvärr så massproduceras köttprodukter och dylikt så oerhört mycket att vegburgare blir betydligt dyrare. Det är verkligen jättesynd! För mig blir det ganska stora skillnader i kostnad då jag är "en sån där fattig student" :( men jag åt alltid den vegetariska maten som serverades i skolmatsalen under högstadie- och gymnasietiden :)

2011-06-19 @ 00:44:45
URL: http://intersexorwhat.blogg.se/

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0